Frågor och svar

Vanliga frågor från nya kunder

Hur kontaktar jag Sector Alarm?

Det finns många sätt att komma i kontakt med oss. Om du vill ha ett snabbt svar är det bäst att kontakta oss via chatten men du kan också ringa, maila eller prata med oss på Facebook. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Varför har jag fått en pappersfaktura?

Första fakturan från Sector Alarm skickas alltid till din faktureringsadress och har förfallodatum 30 dagar efter installationsdatumet. Oavsett vilken typ av inbetalning du väljer för Sector Alarm framöver, kommer den första fakturan alltså alltid på posten. På den finns en inbetalningsavi som ska betalas in manuellt till Sector Alarms bankgiro. Behöver du hjälp att tolka fakturan?

Om det är något du undrar över angående din installationsfaktura så kontakta oss gärna via vår kundservice så hjälper vi dig. Det är viktigt för oss att du ska känna dig trygg med vårt samarbete från start.

Hur kan jag betala?

Hos oss kan du betalat på tre olika sätt:

  • Pappersfaktura
  • Autogiro
  • E-faktura
Kan jag utföra ett test av mitt hemlarm?

Vi rekommenderar att du testar ditt larmsystem och kontrollerar att överföringen till larmcentralen fungerar minst en gång per år.

Gör så här:
1. Aktivera larmsystemet och lämna bostaden.
2. Vänta utanför bostaden i minst tre minuter så att larmsystemet hinner aktiveras ordentligt.
3. Gå in i bostaden utan att larma av larmsystemet. Larmet kommer att lösa ut. Rör dig framför de komponenter du vill testa. Öppna även eventuella dörrar och fönster med magnetkontakter på.
4. Låt larmet tjuta i minst 30 sekunder innan du larmar av. OBS! Tänk på din hörsel, sirenen har hög ljudnivå.
5. Sector Alarms larmcentral kommer att kontakta dig.

Om du inte har hört från oss inom fem minuter, vänligen kontakta vår kundservice.

Hur gör jag om jag råkar lösa ut larmet?

Om du råkat lösa ut larmet av misstag är det viktigt att du verifierar dig så fort som möjligt, det gör du genom att frånkoppla larmsystemet med din användarkod. Skulle du inte hinna göra detta snabbt så blir du kontaktad av larmcentralen och får då uppge ditt lösenord.

Skulle brandlarmet lösa ut vid t ex matlagning tystar ni larmet och rökdetektorerna så här: Gör en frånkoppling på manöverpanelen, tryck på knappen (i centrum) på den rökdetektor som utlöste larmet, vädra ut eventuell rök som finns kvar i bostaden.

Varför ska jag brandöva hemma?

Om olyckan skulle vara framme så är det viktigt att alla i familjen vet hur man tar sig ut på det säkraste sättet. De flesta brandövar regelbundet på jobbet eller i skolan, men många familjer glömmer att brandöva i hemmet, den plats där man spenderar mest tid. Enligt Brandskyddsföreningen brinner det i 17 svenska hem dagligen, vilket gör hemmet till den vanligaste brandplatsen i samhället. Läs mer om hur du kan brandöva här.

Vår tjänst

Vad ingår i min larmtjänst?

En åtgärd vid brand är minst lika viktigt som ett skydd mot inbrott, så tänker vi på Sector Alarm och det är därför vi har valt att arbeta med en larmtjänst där allt ingår från början. Tillsammans med vår larmcentral och vår prisbelönta kundservice har du personlig kontakt dygnet runt, året om. Här kan du läsa mer om vad som ingår i vår larmtjänst.

Kunder som har ett äldre avtal kan ha olika innehåll i sin larmtjänst. 

Vad innebär nyckelservice?

Har du tillgång till vår nyckelservice förvarar vi alltid ett par nycklar till din bostad för att snabbare kunna hjälpa dig. Anledningen är att vi ska kunna göra en inre kontroll vid ett utlöst larm. Vi kan även hjälpa dig om du har låst dig ute eller slå på strömmen igen vid ett strömavbrott.

Om avtalet mellan oss skulle avlutas makuleras alltid nyckeln. Att nyckel makuleras är en säkerhetsrutin.

Vad gör väktaren vid en utryckning?

Vid en utryckning kontrollerar väktaren vad som förorsakat att larm löst ut. För dig som har inre tjänst har väktaren tillgång till nyckel och kan utföra en kontroll inne i din bostad. Det ingår i tjänsten att väktaren säkrar ditt hem genom att skyddstäcka eventuella skador.

Kan jag få mitt larmsystem besiktigat av en tekniker?

Årsservice är en allmän besiktning och test av larmsystemet. I Sector Alarms tjänst ingår en kostnadsfri årlig besiktning av larmet. En servicetekniker kommer då hem till er för att besiktiga och testa av larmsystemet. Kontakta kundservice för att boka er årsservice.

Varför kontaktade inte larmcentralen mig efter utlöst larm?

När ditt larm aktiveras ska du få en återkoppling av vår larmcentral via telefon eller SMS. Skulle detta inte ske kan det finnas olika orsaker till varför ditt larmsystem inte får kontakt med larmcentralen. Vi ber dig direkt kontakta vår kundservice.

Teknik och system

Var hittar jag en manual till mitt larmsystem?

På sidan teknisk support hittar du allt du behöver för ditt larmsystem - bland annat manualer och tekniska specifikationer.

Är rökdetektorerna alltid aktiva?

Rökdetektorn är alltid aktiv och övervakas av larmcentralen dygnet runt. Du behöver alltså inte ha larmet tillkopplat för att ditt hem ska vara skyddat vid brand.

Varför blixtrar kameran när jag kommer hem?

I de fallen där din kamera ser ut över din manöverpanel där du larmar på och av, händer det att kameran blixtrar till när du kommer hem. Orsaken är att den är inställd på så sätt att den ska lyda magnetkontakten på din ytterdörr när du kliver in. Den blixtrar för att du ska veta att den är aktiv, men avvaktar i 30 sekunder innan den löser ut. På så sätt hinner du komma in och larma av som vanligt. Om den däremot detekterar rörelse i rummet utan att dörren har öppnats, då löser den ut direkt.

Denna inställning syns även på din manöverpanel genom att ”öppen dörr” lampan lyser när du larmar på. Vänligen notera att den enbart blixtrar till om det är mörkt i rummet.

Är bredbandstelefoni/IP-telefoni något hinder?

Har du bredbandstelefoni, även kallad IP-telefoni, rekommenderas GSM-sändare. Detta ingår i alla trådlösa system vi levererar idag. Om du inte har en GSM-sändare och byter till IP-telefoni är larmsystemet sårbart vid strömavbrott. Om du har bytt från analog telefon till IP-telefon ska du testa larmet för att se om det fungerar.

Finns det risk för skadlig strålning?

Nej, larmet kommunicerar på vanliga radiovågor (FM-band). Sändningstiden per dag är 4 minuter. Anledningen är att komponenterna skickar signaler till centralapparaten lokalt i huset för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Det behövs när larmet är trådlöst.

Den inbyggda GSM-sändaren fungerar som en mobiltelefon och är aktiv ca 30 sekunder per dag, annars är den passiv.

Jag behöver byta batteri, hur går jag tillväga?

Du kan byta batterier själv och beställa de direkt via vår webbshop där det även finns instruktioner om hur du gör. Kontakta gärna vår kundservice för mer information om batteribyte för just ditt larm.

Du kan även kontakta vår kundservice för så bokar vi en service där vi kommer hem och hjälper dig. Då byter vi ut batterier i alla dina komponenter, inklusive back-up batteriet som driver larmsystemet vid ett strömavbrott. Kostnaden för denna service är 790 kr. Vi lämnar även då 18 månader garanti.

Vem kan se bilderna från larmets kamera?

När larmet utlöser, oavsett om det är inbrottslarm eller brandlarm, börjar kameran att ta bilder som skickas in till larmcentralen. Det är enbart personalen på larmcentralen som har tillgång till dessa bilder, samt Polisen om de behövs för någon typ av utredning. Varken kunder eller annan personal inom Sector Alarm har behörighet att se fotografierna. Bilder raderas efter 14 dagar. Materialet kan däremot lagras i 30 dagar om det är sannolikt att det kommer att behövas i en utredning.

Sector Alarm App & Mina sidor

Fungerar appen till mitt larmsystem?

Sector Alarm erbjuder en kostnadsfri app som ger översikt och möjlighet att styra ditt hemlarm samt möjligheten att själv ändra i en del av larmsystemets inställningar, vart du än är. Appen fungerar till vårt senaste larmsystem Domonial.

Alla våra kunder kan skaffa ett konto på Mina sidor för att få tillgång till information och sina fakturor.

Hur gör jag för att få tillgång till appen?

För att komma igång med appen behöver du följa ett par enkla steg:
1. Registrera ett konto på Mina sidor. Fyll först i ditt kundnummer och sedan ditt mobiltelefonnummer. Ditt kundnummer hittar du på ditt avtal eller på din faktura. Använd det mobiltelefonnummer som går till abonnemangsinnehavaren.

2. Ett SMS med en engångskod på 6 siffror skickas inom loppet av 30 sekunder. Fyll i engångskoden för att validera mobiltelefonnumret.

3. Fyll i din e-postadress samt ett unikt lösenord för tjänsten. Detta blir dina inloggningsuppgifter för Mina sidor och appen. Ett valideringsmail skickas till den valda e-postadressen, öppna mailet och följ anvisningarna för att validera ditt konto.

4. Kontot är nu aktivt och kopplat till ditt larmsystem. Ladda hem och installera appen som finns tillgänglig på App Store, Google Play och Windows Phone Store. Logga in med din e-postadress samt det lösenord du valt på mina sidor. När du loggat in på appen sparas dina uppgifter och du förblir inloggad, tills dess att du aktivt väljer att logga ut.

Vad kan jag göra med appen?

Med appen och Mina sidor blir din vardag lite enklare.
Du kan till exempel:
• Larma på larmsystemets borta- eller hemmaläge och såklart även larma av.
• Se på- och avlarmningar som registreras i ”historiken”. 
• Få information om strömavbrott i ditt hem. När strömmen kommit tillbaka får du ett nytt meddelande om det.
• Se temperaturen från de kameror som har temperaturavkännare om larmsystemet är anslutet till internet.
• Styra dina smartplugs om du har sådana anslutna till ditt larmsystem.
• Se dina fakturor så att du har översikt på dina betalningar.
• Låsa och låsa upp ditt digitala lås Yale Doorman om du har anslutit låset till ditt larmsystem.

Du har samma funktioner om du väljer att logga in på Mina sidor via en dator eller surfplatta.

Kan fler familjemedlemmar använda appen?

Ja, flera användare kan använda appen. Ni loggar in med samma användarnamn och lösenord. Av säkerhetsskäl är det inte möjligt att tillåta flera användarkonton att styra samma larmsystem.

Har du glömt lösenordet till appen?

Gå in på inloggningssidan av Mina sidor och klicka på ”Logga in” och sedan ”Glömt lösenord”.
Ett nytt lösenord skickas till den e-postadress som du har registrerat.

Kan jag se när barnen kommer hem från skolan?

Ja, du kan få notiser i telefonen när någon larmar på och av.
Du kan även via ”Historik” på Mina sidor eller i appen se vilken larmbricka eller kod som larmat av och på samt vid vilka tidpunkter.

Kostar det något att använda appen?

Nej, appen är kostnadsfri - både nedladdning och användning.

(Obs! Kostnader för datatrafik kan tillkomma från din telefonoperatör.)

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen, använd samma användarnamn (mailadress) och lösenord som du registrerat för Mina sidor. Detta ger dig direkt tillgång till larmsystemet som du har anslutit till ditt konto.

Kan jag ändra mina inloggningsuppgifter till Mina sidor?

Ja, vill du byta ditt användarnamn (din mailadress) så kontaktar du vår kundservice via telefon på 0771-80 95 30.
Vill du byta lösenord så går du in på inloggningssidan av Mina sidor och klickar på: ”Logga in” och ”Glömt lösenord”. Följ sedan instruktionerna.

Kan jag använda appen om jag är utomlands?

Ja, du kan använda appen om du är utomlands. Se till att du har en bra och stabil uppkoppling mot nätet. Observera att kostnader för datatrafik till och från utlandet, men även i Sverige, kommer från din telefonoperatör.

Varför ser jag inte smartplugs i appen?

Ditt larmsystem måste vara anslutet till internet för att smartplugs ska synas i appen. 
Du kan enkelt se om larmsystemet är anslutet till internet genom att kontrollera om temperatur är synlig i appen. Ser du ingen temperaturangivelse så har larmsystemet inte anslutning till internet för tillfället.

Fakturafrågor

Hur betalar jag?

Betalning sker månadsvis via autogiro. Fakturan för installationen med eventuella tillvalskomponenter kommer att faktureras tillsammans med din första abonnemangsperiod.

Autogiro aktiveras genom att fylla i och skicka in en autogiroblankett.

För mer information angående betalning kontakta Sector Alarms kundservice, på 0771-80 95 30 så hjälper vi dig.

Hur fungerar den första fakturan?

Din första faktura är alltid en pappersfaktura som skickas hem till dig per post. Detta för att du tydligt ska kunna se vad du betalar för. Den första fakturan innehåller eventuella installationskostnader och komponenter samt din första abonnemangsperiod. Förfallodatum är alltid 30 dagar efter installationsdatumet. Har du aktiverat autogiro kommer framtida fakturabelopp att dras per automatik.

Har du inte valt att betala via autogiro? Här kan du ansöka om autogiro: www.sectoralarm.se/autogiro

Kan jag välja hur ofta jag betalar?

Standard hos Sector Alarm är månatlig fakturering men du kan även ansöka om kvartals, halvårs eller årsfaktura. Betalningsfrekvensen påverkar inte din abonnemangskostnad. Vänligen informera installatören vid service eller kontakta vår kundservice om du vill ändra betalningsfrekvens.

På vilka sätt kan jag betala?

Du kan välja mellan pappersfaktura, autogiro eller e-faktura. Vi rekommenderar att du väljer autogiro av miljöskäl och för att slippa en fakturaavgift på 59 kr.

Observera att din första faktura alltid kommer vara i pappersform och på den finns ingen extra avgift.

Jag vill inte betala faktureringsavgift. Kan jag slippa den?

Faktureringsavgift är för närvarande 59 kr för privatkunder. Om du registrerar dig för betalning via autogiro eller aktiverar e-faktura tillkommer ingen faktureringsavgift.

Av miljöskäl uppmuntrar vi alltid våra kunder att välja en digital lösning.

Vad innebär autogiro och hur aktiverar jag det?

Med autogiro dras fakturabeloppet per automatik från ditt angivna bankkonto på förfallodagen. Du har full tillgång till dina fakturakopior på ditt konto på Mina Sidor. Autogiro innebär att Sector Alarm drar fakturabeloppet per automatik direkt från det bankkontot du väljer. Inga pappersfakturor skickas ut men du kan alltid se fakturorna i PDF format på ditt konto på Mina Sidor.

Autogiro kan aktiveras via din internetbank eller genom att klicka här och aktiveras med hjälp av bank-id. I båda fallen behöver du ha ditt kundnummer till hands. Ditt kundnummer hittar du på din pappersfaktura, på Mina Sidor eller i Sector Alarm App. Observera att det måste vara samma person som står på avtalet hos Sector Alarm som beställer autogirot.

Vill ni att en annan person ska vara ansvarig för autogirodebiteringen vänligen ladda ner en autogiroblankett och skicka den till oss via e-post eller post.

Har du fyllt i en autogiroblankett vid installation, kommer den att registreras och vara giltig från senast den tredje fakturan från Sector Alarm.

Hur byter jag konto för autogiro?

Som privatperson kan du byta autogirokonto på olika sätt. För att minimera risken att det blir ett avbrott i autogirodragningarna rekommenderar vi er att vända er till er bank för hjälp. 

Via Internetbank:
Koppla av befintlig autogirokoppling och avvakta i två bankdagar innan du kopplar på det nya autogirokontot. Det är endast larmavtalsinnehavaren som kan göra ändringen. 

Via en Autogiroblankett:
Koppla av befintlig autogirokoppling och skicka in en ny autogiroblankett och uppge att du önskar byta konto. Ladda ner autogiroblankett här.

Via din bank:
Kontakta din bank för hjälp med byte av konto för ditt autogiro med oss.

Hur byter jag betalare för autogirot?

Du kan byta betalare för ditt autogiro på olika sätt.

Internetbank:
Koppla av befintlig autogirokoppling och avvakta i sju bankdagar innan du kopplar på det nya autogirokontot. Det är endast larmavtalsinnehavaren som kan göra ändringen. 

Autogiroblankett:
Koppla av befintlig autogirokoppling och skicka in en ny autogiroblankett och uppge att du önskar byta betalare. Ladda ner autogiroblankett här.

Din bank:
Kontakta din bank för hjälp med byte av betalare för ditt autogiro med oss.

Får jag bekräftelse på att fakturan är betald när jag betalar med autogiro?

Du kan antingen se om dragningen syns på ditt bankkonto eller kontrollera fakturans status på Mina Sidor.

Om beloppet ändras, får jag reda på det innan pengarna dras när jag betalar med autogiro?

Ja. Om beloppet som ska dras skiljer sig från föregående dragning sker en automatisk avisering om detta. Om du har en e-mail adress registrerad hos oss skickas aviseringen dit och om inte skickas den per post. Denna avisering har ingen kostnad och är bara informativ. Fakturan dras som vanligt via autogiro på förfallodagen.

Vilka bankkonton fungerar om jag vill betalar med autogiro?

Det ska vara ett konto som tillåter transaktioner, t.ex. ett löne-, person- eller servicekonto. Ett konto kan ha flera kontoinnehavare men autogirokopplingen kan endast ske till det personnummer som står som första kontoinnehavare.

Vad händer om det inte finns täckning på mitt konto när jag betalar med autogiro?

Om täckning saknas på kontot går dragningen till omförsök. För varje autogirodragning görs totalt tre försök. Om beloppet av någon anledning inte kan dras behöver fakturan betalas in manuellt. Ingen avisering sker om dragningen inte har kunnat utföras utan en betalningspåminnelse går per automatik ut 10 dagar efter fakturans förfallodatum om inbetalning saknas.

Vad innebär e-faktura?

Med e-faktura skickas din faktura elektroniskt till din internetbank. På grund av detta är all hantering rörande e-faktura något du endast själv kan förfoga över. För att betala fakturan måste du själv aktivt godkänna den i internetbanken. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren av larmet. Du betalar ingen aviavgift.

Vem kan ha e-faktura?

Alla våra kunder kan ha e-faktura kopplat till sin betalning hos oss.

Hur aktiverar jag e-faktura?

E-faktura aktiverar du själv via din internetbank genom att välja Sector Alarm som betalningsmottagare och ange ditt kundnummer som betalarnummer. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren. Medgivandet godkänns via internetbanken. Aktivering kan göras efter att första fakturan har mottagits.

Bankuppgifter:
Bankgiro: 491-7613

Hur byter jag bank/konto för min E-faktura?

Detta görs via din internetbank genom att koppla av befintlig e-fakturakoppling och aktivera det nya.

Vad innebär pappersfaktura?

En pappersfaktura skickas hem per post till din faktureringsadress och måste betalas in manuellt. Som referens anger du fakturans OCR-nummer. Första fakturan från oss skickas alltid ut på papper utan aviavgift. Gör du inget aktivt val om betalningsform får du alltid en pappersfaktura via posten. Väljer du pappersfaktura kommer det att tillkomma en aviavgift på 59 kr per faktura. För att slippa denna avgift kan du som kund välja inbetalning via autogiro eller e-faktura istället.

Vänligen informera oss om en adressändring sker.

Jag har inte fått min faktura på posten.

Har vi rätt faktureringsadress? Hör av dig till oss via telefon, mail eller chatt, så uppdaterar vi din faktureringsadress direkt. Du kan även se om vi har rätt fakturaadress om du loggar in på Mina sidor. Här hittar du dina fakturor och kan kontrollera att adressen stämmer.

Hur vet jag att fakturan är betald när jag valt pappersfaktura?

Ditt konto på Mina Sidor visar alla dina fakturor, med förfallodag och betalstatus. Här kan du också ladda ner din faktura i PDF-format och se detaljspecifikation. Om du fortfarande är osäker kan du ringa oss på 0731-80 73 90.

Jag behöver era bankuppgifter för att kunna betala min pappersfaktura

Bankgiro Privatkunder: 491-7605
Plusgiro: 4173304-9

Hur gör jag om jag betalar från ett utländskt konto?

Då behöver du i din betalning uppge fakturans OCR-nummer samt vårt IBAN och SWIFT/BIC-nummer:
SWIFT: SWEDSESS
IBAN: SE1780000848061833109000

Hur ändrar jag faktureringsadress?

Du kan byta faktureringsadress på flera olika sätt - via telefon, e-post, chatt och via vår Facebooksida. Kontakta kundservice här.

Hur kan jag få en fakturakopia?

Du kan enkelt ladda ner en fakturakopia på Mina Sidor eller så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig. Har du autogiro kan du antingen koppla på e-faktura också för att få en fakturakopia eller kontakta vår kundtjänst för att få aviseringarna via mail.

Vilka är era bankuppgifter?

Vårt organisationsnummer: 556597-1081

Privatkunder:
Bankgiro: 491-7605 Plusgiro: 4173304-9 Bankgiro aktivering autogiro: 491-7605 Bankgiro aktivering e-giro: 491-7613

Utlandskonton:
SWIFT: SWEDSESS
IBAN: SE1780000848061833109000

Bank SWEDBANK
Adress Österväg 10 
Postnr./Postal code 621 22 
Stad/City VISBY 
Land/Country SVERIGE / SWEDEN

Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?

Du kan kontrollera detta via din bank eller internetbank.

Abonnemangsfrågor

Hur lång bindningstid/uppsägningstid har jag?

Din bindningstid/uppsägningstid kan variera beroende på hur ditt avtal ser ut och när du har tecknat det. Har du frågor gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Om du beställer ett hemlarm idag har vi ingen bindningstid, endast en uppsägningstid på 3 abonnemangsmånader.

Jag ska flytta, vad händer med mitt hemlarm då?

Om du ska flytta så har vi gjort det väldigt enkelt för dig och självklart ska du få uppleva samma känsla av trygghet i din nya bostad. Vid flyttfrågor rekommenderar vi dig att kontakta oss via info@sectoralarm.se eller telefon: 0771-80 95 30 för snabbast service.

Vilket vaktbolag rycker ut?

Sector Alarm samarbetar med ett flertal olika vaktbolag. Vänligen kontakta kundservice för mer information om vilket vaktbolag som rycker ut till just dig.

Äger jag mitt hemlarm?

Idag när du tecknar ett avtal med Sector Alarm så lånar du ditt startpaket vilket innebär att du endast har tre månaders uppsägningstid. 
Kunder som har ett äldre avtal kan ha skillnader i villkoren både med avseende på äganderätt och uppsägningstid. Läs avtalsvillkorenavseende ditt avtal för mer information eller kontakta vår kundservice.

Övriga frågor

Är jag själv ansvarig för att kontrollera mitt hemlarm?

Ja, du är själv ansvarig för att regelbundet testa ditt hemlarm. Om du utför någon form av ändring i ditt telefonisystem så är du tvungen att meddela Sector Alarm och testa av ditt hemlarm. Innan du skall ut på resa kan det vara betryggande att testa av sitt larm. Detta bör göras i god tid för att vi skall kunna åtgärda eventuella fel. Se instruktion i frågan nedan.

Hur utför jag ett test av mitt hemlarm?

Vi rekommenderar att du testar ditt larmsystem och kontrollerar att överföringen till larmcentralen fungerar minst en gång per år. 
 
Gör så här: 
1. Aktivera larmsystemet och lämna bostaden.
2. Vänta utanför bostaden i minst tre minuter så att larmsystemet hinner aktiveras ordentligt.
3. Gå in i bostaden utan att larma av larmsystemet. Larmet kommer att lösa ut. Rör dig framför de komponenter du vill testa. Öppna även eventuella dörrar och fönster med magnetkontakter på. 
4. Låt larmet tjuta i minst 30 sekunder innan du larmar av. OBS! Tänk på din hörsel, sirenen har hög ljudnivå.
5. Sector Alarms larmcentral kommer att kontakta dig. Var beredd på att uppge ditt lösenord.

Om du inte har hört från oss inom fem minuter, vänligen kontakta vår kundservice.

Kan jag ha larmet tillkopplat när jag är hemma?

Ja, larmet kan anpassas så att endast vissa zoner är aktiva när du är hemma. Att skydda husets utsida, som dörrar och fönster - gör att du och din familj kan röra er fritt i hemmet medan larmet är på. Kontakta kundservice för mer information.

Vad är skalskydd?

Skalskydd betyder en säkring av husets ytterväggar, dvs skalet, som dörrar och fönster. Detta görs med hjälp av magnetiska kontakter. Skalskyddet gör det möjligt för dig att ha larmet på när du är hemma och se till att du och din familj kan sova tryggt om natten. Detta är också lösningen för de som har husdjur över 20 kilo. Både du och dina husdjur kan gå fritt i hemmet medan magnetkontakterna skyddar husets skal. Kontakta kundservice för mer information om skalskydd.

Hur gör jag om jag råkat lösa ut larmet?

Om du råkat lösa ut larmet av misstag är det viktigt att du verifierar dig så fort som möjligt, det gör du genom att frånkoppla larmsystemet med din användarkod. Skulle du inte hinna göra detta snabbt så blir du kontaktad av larmcentralen och får då uppge ditt lösenord.

Skulle brandlarmet lösa ut vid t ex matlagning tystar ni larmet och rökdetektorerna så här:
Gör en frånkoppling på manöverpanelen, tryck på knappen (i centrum) på den rökdetektor som utlöste larmet, vädra ut eventuell rök som finns kvar i bostaden.

Vad är min aktionsplan för någonting?

Vid installationstillfället ber vi dig att teckna en aktionsplan. Det är då du bestämmer hur vår larmcentral ska agera vid ett utlöst larm. Det är alltså en kontaktlista som vi använder vid larm med ett specifikt lösenord. Lösenorden används främst för att identifiera att vi talar med en behörig person per telefon, men också för att du ska veta att det är Sector Alarm som ringer.

Jag ska renovera, behöver jag tänka på något?

När du ska renovera är du välkommen att kontakta vår kundservice för att få information och råd. När du demonterar en komponent som tillhör larmet skickas ett sabotagelarm till larmcentralen. Om du blir kontaktad av larmcentralen kommer de be om ditt lösenord.

Kan jag ha hemlarm om jag har husdjur?

Ja, du kan ha husdjur tillsammans med vårt hemlarm. Om du har husdjur under 20 kg räcker det med att anpassa larmsystemet med hjälp av husdjursdetektorer. Detta tillval är kostnadsfritt och ingår i marknadens mest kompletta tjänst. Om totalvikten överskrider 20 kg måste larmsystemet skalskyddas. Kontakta gärna vår kundservice för mer information om husdjursanpassning. 
Tänk också på att möbler som husdjuret klättrar upp på eller trappor kan medföra att husdjur kan utlösa larm även om det är husdjursanpassat, då kan placeringen av en kamera behövas justeras.

Vad händer om det blir strömavbrott?

Skulle strömmen gå i ditt hem kopplas backup-batteriet in, detta påverkar inte larmets status på något sätt och du kan använda larmet precis som vanligt. Reservbatteriets kapacitet är ca 48 timmar men du får en påminnelse av vår larmcentral om strömmen är borta i mer än 6 timmar. I Sector Alarms App får du ett meddelande om att strömmen brutits och ett nytt meddelande när strömmen återställts.

Vad är en brandgranne?

När ett brandlarm löser ut kontrollerar vår larmcentral bilderna som inkommer från din fastighet. Kan man då se att det finns rök eller eld, tillkallas brandkåren direkt. Om bilderna inte visar någon antydan på brand, och du inte är hemma vill vi kunna kontakta någon som bor i närheten för att kunna hjälpa till med en bedömning om brandkåren ska kontaktas. Vi ber aldrig grannen försöka ta sig in, utan enbart kontrollera fastigheten utifrån. Brandgrannen kan bidra till att spara in dyrbar tid om det brinner hemma hos dig.

Jag har bytt fönster och behöver nya larmdekaler, hur gör jag?

Kontakta kundservice så kan vi skicka ut nya dekaler via post. Vi ser dekalerna som en värdehandling och du kan därför behöva skicka in underlag till oss.

Var hittar jag allmänna villkor och tjänstevillkor?

Du hittar allmänna villkor tillsammans med tjänstevillkoren här.