Vanliga frågor

Felsökning

Kan jag aktivera larmet när jag är hemma?

Ja, du har skalskyddet, som aktiverar en del av larmsystemet, såsom dörrar och fönster. Detta görs med hjälp av magnetiska kontakter.

Det blir lättare för dig att ha larmet inkopplat medan du är hemma, och det ser också till att du och din familj är skyddade på natten. Detta är också bra om du har husdjur över 18 kg. Både du och dina husdjur kan röra dig fritt i hemmet samtidigt som magnetkontakterna säkrar ditt hem.

 


Om du vill ha mer information om detta, kontakta vår chatt.

Kan jag koppla mitt larm även om jag har husdjur?

Ja, du kan ha husdjur när du har ett hemlarm. Har du husdjur under 18 kg räcker det med att anpassa rörelsedetektorerna till detta.


Detta kan göras kostnadsfritt via fjärrprogrammering från vår tekniska avdelning. Vänligen kontakta oss via vår chatt.

Jag skulle vilja veta hur man använder min larmpanel.

Du hittar Smart Alarm Systems användarmanualer på vår sida med användarmanualer.

Vad gör jag om jag vill ha mitt larmsystem kontrollerat?

Vårt kundsupportteam kan utföra ett fullständigt diagnostiskt test på ditt larmsystem. Detta test kommer att inkludera kontroll av till- och frånkopplingsfunktionen på larmet. Kontroll av signalerna från larmpanelen, samt kontroll av larmet för eventuella fel på sensorer.

Om några fel upptäcks som skulle kräva ett besök på plats kommer vårt kundsupportteam att ordna ett möte med dig.

Om du behöver ett fullständigt diagnostiskt test på ditt system kan du kontakta oss via chatt.

Hur kan jag aktivera SOS-larm i en nödsituation?

Du har tre sätt att aktivera SOS-larmet vid en nödsituation. Larmcentralen identifierar din plats och vidtar omedelbara åtgärder.

 

• Ta ner den bärbara enheten från väggen. Enhands nödaktivering.

 

• Tryck på SOS-knappen på knappsatsen eller fjärrkontrollen, alltid på samma plats. Aktivera panik- och SOS-larm genom enkel enhandstryckning.

 

• Aktivera SOS-knappen i Sector Alarm-appen. Kan användas hemifrån eller hemma.

Batterier

Kan jag byta batterier själv?

Ja, om du har vårt nyaste larmsystem är det enkelt att byta batterier själv. Du behöver inte ringa oss innan om det inte är Gateway (vit vägglåda). Batterierna kan även köpas via vår webbshop.

För mer information om hur du byter batterier kan du gå in på vår sida Så här byter du batterier.

Vad gör jag om jag har ett batterifel?

Du kan beställa en batteriservice eller byta batterier själv.

Batterier anses vara förbrukningsvaror och omfattas därför inte av produktgarantin. Vid beställning av service tillkommer en kostnad enligt Sector Alarms prislista, 695 kr.

Du kan hitta instruktionsvideor för batteribyte på vår sida Hur man byter batterier.

Kommer Sector Alarm att kontakta mig om elen går?

I händelse av strömavbrott har Gateway en batteribackup och kommer att hålla ditt hem säkert. Larmcentralen kommer att kontakta dig om strömmen är avstängd under en längre tid.

Du kan också aktivera aviseringar för elektriska problem i din telefon via Sector Alarm App-inställningar.

Varför tänds felindikatorn på min knappsats?

Om du ser en varningslampa på din knappsats kan ett fel ha uppstått i larmsystemet. Detta kan till exempel bero på ett problem med batteriet eller strömförsörjningen, eller på ett problem med sensorövervakning, ett fel med GSM/GPRS eller störningar.

 

Bruksanvisningen som medföljde ditt larmsystem ger en mer detaljerad beskrivning av vad som kan vara nödvändiga åtgärder för att åtgärda ett fel. I de fall bruksanvisningen inte svarar på det du undrar över ber vi dig kontakta vår chatt.

Komponenter

Det pågår en renovering i mitt hem. Är det något jag behöver göra?

När du ska renovera är det viktigt att du kontaktar oss innan du påbörjar arbetet. Vi ger dig tips och råd om vad som är bra att tänka på. Detta kan innebära att organisera ett ingenjörsbesök för att ta isär komponenter.


• Om du utför renoveringar eller flyttar möbler, se till att du inte blockerar eller täcker komponenterna eller komponenternas siktlinje.


• Om du målar, tapetserar eller slipar kan det vara nödvändigt att tillfälligt ta bort en del av larmsystemet för att förhindra skador eller falska aktivering.


Observera:
Om du själv tar isär komponenter gäller inte produktgarantin. Om du plockar isär en komponent som hör till larmet skickas ett larm till larmcentralen. Detta kommer att noteras av dig som en normal larmsignal med ett sirenljud. Om du blir kontaktad av larmmottagningscentralen kommer de att fråga efter ditt verifieringsord.


Om du har några frågor kan du kontakta vår chatt.

Fungerar larmsystemet trådlöst?

Ja, den enda drivande komponenten i vårt larmsystem är Gateway, som säkerhetskopieras med ett nödbatteri. Resten av enheterna är trådlösa och kan konfigureras Over-The-Air, vilket innebär att vår tekniska support kan få åtkomst på distans och justera inställningarna efter dina behov.

Hur fungerar kameradetektorn?

När det larmsystemet är tillkopplat och sensorn känner av rörelse, skickar detektorn en varning för att utlösa larm och kameran sänder sedan en bild till larmcentralen för visuell verifiering av larmet. Även vid andra larmtyper t.ex. brandlarm eller SOS-larm kan kameran användas av larmcentralen för att verifiera larmet.

Vad är komponenternas driftstemperatur?

Driftstemperaturen för våra inomhuskomponenter går från 0°C till +55°C.

Utomhussirenens driftstemperatur går från -30°C till +70°C.

Vilka funktioner har fjärrkontrollen?

Fjärrkontrollen har 4 funktionsknappar, vilka är:

Tillkoppling – långt tryck på larm-knappen (helsvart hus), alla 4 lysdioderna tänds och slocknar, larm-knappen håller lampan tänd i 3 sekunder till och släcks.

Delvis larm - långt tryck på hem-knappen (halvt svart hus), alla 4 lysdioderna tänds och släcks, stay-knappen håller ljuset tänd i 3 sekunder till och släcks.

Avaktivering – långt tryck på avaktiveringsknappen (vitt hus), alla fyra lysdioderna tänds och släcks, avaktiveringsknappen håller lampan tänd i 3 sekunder till och släcks.

SOS – lång tryckning på SOS-knapparna (helsvart + halvsvart hus), alla fyra lysdioderna tänds och släcks, SOS-tangenterna håller ljuset tänd i 3 sekunder till och slocknar.

Hur fungerar den portabla röstenheten?

Den bärbara röstenheten upprättar automatiskt kontakt med larmmottagningscentralen när larmet utlöses eller om enheten tas ner från väggen. Det kan användas i olika typer av situationer:

-Inbrottslarm: När ditt larm utlöses, meddelar vår larmcentral att polis och väktare har skickats ut och att de fångas på kamera via röstenheten i bostaden.

 

-SOS-aktivering: Den portabla röstenheten kan tas ner från väggen och användas för enklare aktivering av trygghetslarmet, var du vill i hemmet.


-Vid brand: Den portabla röstenheten kan också säkerställa att familjemedlemmar kommer i säkerhet som en tvåvägs kommunikation när brand eller rök upptäcks tidigt.

 

 

 

Smarta hem-lösningar

Kommer mitt larm fortfarande att fungera om jag säger upp min hemtelefon?

Smart Alarm System har skyddad trippelanslutning med 4G, WiFi och Ethernet. Det är inga problem om du ska byta telefonlinje.


4G-modulen är oberoende av din internet- eller fasta anslutning. Även om du inte har internetuppkoppling fungerar 4G fortfarande.

Vad är Zigbee och dess smarta hemlösningar?

Zigbee är det ledande teknikprotokollet för smarta hemenheter och stöds av hundratals globala varumärken.

Att ansluta smarta hemlösningar till ett hemlarm genom en gateway gör det mer robust och pålitligt jämfört med en vanlig Wi-Fi-anslutning. Smarta hemlösningar ökar den dagliga bekvämligheten men sparar också pengar genom lägre el- och värmeräkningar.

Behöver jag ha larmet anslutet när jag använder den bärbara röstenheten?

Nej, vi har designat den bärbara röstenheten för en enkel nedtagning från väggen, inga knappar eller koder krävs.

Övrigt

Är jag ansvarig för att kontrollera mitt larmsystem?

Vi rekommenderar alltid att du gör ett lokalt systemtest var tredje månad.

Observera: Testa aldrig paniklarmet.

För ytterligare information om hur man utför ett lokalt systemtest, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Varför kontaktade inte larmcentralen mig när mitt larm aktiverades?

När ditt larm är aktiverat bör du få svar från vår larmcentral via telefon eller SMS. Om detta inte sker kan det finnas olika anledningar till att ditt larmsystem inte kommer i kontakt med larmcentralen.

 


Om så är fallet vänligen kontakta oss via kundtjänstchatt.

Svarar polis och räddningstjänst på alla hemlarm, även de utan fotoverifiering?

Endast larmleverantörer med certifierad larmcentral kan garantera omedelbar respons dygnet runt. Tiden är avgörande vid nödsituationer och att ha fotoverifiering av larmhändelse möjliggör omedelbar utskick av polis, brandkår eller ambulans (inte fallet för hemlarm utan foto- eller videoverifiering). Sector Alarms genomsnittliga svarsfrekvens på högprioriterade larm är mindre än fem sekunder.