Hjälp vid batteribyte

Att byta batterier i våra komponenter gör du enkelt själv. Vi har koll på när det är dags att byta batterier och meddelar dig då via SMS. Ofta är batterierna redan på väg hem till dig via posten när du får SMS:et. Behöver du beställa hem batterier så finns de att köpa i vår webshop

 

Här nedan hittar du instruktioner för hur du byter batterier i våra olika komponenter.

 

 

Vanliga frågor om batteri

Behöver jag kontakta er innan jag byter batterier?

Det är endast när du ska byta batterier i centralenheten/gateway som du behöver kontakta oss innan bytet. Du behöver inte ta kontakt med oss när du byter batterier i övriga komponenter.

Kan jag boka en service för batteribyte?

Kontakta vår kundsupport, gärna via chatten, så kan vi boka in en service för komplett batteribyte åt dig. Du betalar 690 kr i servicekostnad och får dessutom 18 månaders garanti.

 

Kan jag byta batterier själv?

Ja, du kan byta batterier själv.

Du behöver inte ta kontakt med oss innan om det inte gäller batteribyte på centralenheten/gateway. Du kan beställa batterierna direkt via vår webbshop. Där hittar du även instruktioner om hur du gör.

För mer information om batteribyte så kan du gå in på vår sida gällande batteribyte.

Vi kan såklart också hjälpa dig med batteribytet. Kontakta vår kundsupport via chatten så kan vi boka in en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Det ingår då även 18 månaders garanti.

Hur får jag min rökdetektor att sluta pipa?

För att få din rökdetektor att sluta pipa behöver vi titta närmare på den. De flesta av våra rökdetektorer har inbyggda batterier och när de börjar låta behöver de bytas ut. Innan vi kommer ut för att utföra detta, vänligen försök följande:

Testa att ta ner din rökdetektor. Om pipandet slutar kan det tyda på att något inte står rätt till med rökdetektorn. När rökdetektorn tappar kontakt med sitt fäste slutar den fungera helt och hållet. Vi behöver nu komma i kontakt med dig för att vidta åtgärder. Kontakta vår kundsupport, gärna via chatten, så hjälper vi dig vidare.

Om pipandet fortsätter kan det finnas andra orsaker. Det är inte ovanligt att andra enheter i hemmet, som en lokal brandvarnare som inte är ansluten till oss, kan orsaka ljudet.

Hur vet jag att mitt batteribyte har lyckats?

För att kontrollera om ditt batteribyte har lyckats, följ dessa steg:

  1. När du har bytt batterierna i en eller flera komponenter går du till din manöverpanel och slår in din larmkod tre gånger.
  2. Om ingen lampa lyser betyder det att batteribytet har utförts korrekt och alla komponenter är återställda med fungerande batterier. Klart!
  3. Om en lampa lyser ber vi dig att kontakta oss via chatten.
Vad gör jag om det är lågt batteri?

Antingen kan du byta batterierna själv eller så kan vi boka en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Vi byter då ut batterier i alla dina komponenter, inklusive back-up batteriet som driver larmsystemet vid ett strömavbrott. Då ingår även 18 månaders garanti på batterierna.

Om du väljer att byta batterierna själv så kan du beställa batterier direkt via vår webbshop. Kolla gärna in vår sida om batteribyte, där kan du hitta allt du behöver inför ett batteribyte.

 

Varför har jag fått ett sms om att batteribyte krävs?

Vi har koll på när det är dags att byta batterier och meddelar dig då via SMS. Ofta är batterierna redan på väg hem till dig via posten när du får SMS:et. Batterier kan även köpas i vår webshop.

Vilken typ av batteri ska jag använda?

Under varje komponent finns information om vilken batterityp du ska använda. Du hittar rätt komponent under sektionen för ditt larmsystem.

Om du behöver beställa batterier hem så finns de tillgängliga att köpa på vår webshop.

Önskar du mer information om batteribyte så kan du alltid chatta med oss.