Julia gör skillnad för våra kunder

Det känns verkligen som att man är med och gör skillnad för våra kunder

Dygnet runt, 365 dagar om året sitter Sector Alarms operatörer på larmcentralen redo. I många fall är det ingen fara, ett larm har utlösts av misstag. Men i andra fall är det skarpt läge – och då gäller det att agera direkt. Julia arbetar som Teamleader på larmcentralen och berättar att det kommer in cirka 2000 larm varje dag och trots Coronakrisen tryggar vi svenska hem, precis som vanligt.

– De larm som kommer in varje dygn är inte alla skarpa. Så i många fall, som tur är, kan det röra sig om ett brandlarm som lösts ut på grund av matlagning eller andra handhavande misstag. Men vi kontaktar alltid personen som bor på platsen för att se till att allt är under kontroll.

Men ibland rör det sig om ett skarpt larm. Något som Julia många gånger varit med och hanterat. Vid ett pågående bostadsinbrott kontaktade hon kvinnan som bodde i huset och förklarade vad som hänt. Kvinnan befann sig precis utanför huset.

– Det blir såklart ett adrenalinpåslag, man känner hur pulsen ökar och ens fokus skärps till max. Jag minns att jag sa till kvinnan: gå inte in i huset det är någon där.

– Jag hade hela tiden kontakt med kvinnan i telefonen och förklarade vad som hände, samtidigt kontaktade mina kollegor väktare och polis som kunde ta sig till platsen och ta ärendet vidare. Vid den här typen av larm känns det verkligen som att man är med och gör skillnad för våra kunder, och det känns otroligt kul.

Avslutningsvis, hur fungerar larmcentralen under Coronakrisen?

- Vi fungerar precis som vanligt och vi spelar en viktig samhällsfunktion nu för att trygga människor i dessa prövande tider. Som bolag har vi tagit många säkerhetsåtgärder och bland annat låtit resten av företaget arbeta hemifrån för att minska risken för smittspridning i så stor utsträckning som vi kan.