”Den där kända känslan söndagsångest, det är inget som jag någonsin upplevt”

Jan har alltid älskat den spanska sydeuropeiska kulturen och hade länge som mål att flytta ner till Spanien. Efter en tid på Gran Canaria var han säker på att det var i Spanien han hörde hemma och började då leta jobb. Efter en tid såg han att de sökte jobb på Sector Alarms kundservice. Han kände direkt att det lät intressant, även om han tänkte att han inte visste någonting om larm. Men han var övertygad om att det kunde han nog lära sig allt om och det har han verkligen gjort.

Efter sju år på Sector Alarms kundservice i Fuengirola i Spanien är han fortfarande lika glad att komma in på kontoret på måndag morgon.

- Direkt från start kände jag att jag hörde hemma på Sector Alarm, den varma avslappnade och välkomnande atmosfären är det som gör att det fortfarande är lika härligt att gå till jobbet idag som det var första dagen. Bandet med kollegorna är också något som är extremt viktigt. Man får ett sådant starkt band mellan varandra, även om man inte umgås med alla privat, så finns alla där för varandra oavsett om det är jobbrelaterat eller privat. Något som är extra viktigt där de flesta av kollegorna flyttat från trygga Sverige ner till Spanien och inte kan språket och kulturen, då behöver man varandras stöd berättar Jan. Så man kan hjälpa varandra att komma in i det spanska samhället, lära sig språket, kulturen och få spanska vänner.

Varför är det så bra att jobba på Sector Alarms kundservice?

- Det är så mycket som är bra!
Förutom den underbara gemenskapen och atmosfären så är det känslan av att man gör en skillnad, att man hjälper våra kunder och att man faktiskt gör skillnad för dem. Det är ett stort ansvar och att man tillsammans med kunden kan reda ut eventuella svårigheter eller frågor, den känslan när man lyckas är väldigt fin. Detta är mitt första jobb där jag jobbar måndag till fredag, och den där kända känslan av söndagssångest, det är inget som jag någonsin upplevt.

- Jag älskar också att Sector Alarm är så öppensinnade, hos oss är alla välkomna bara viljan finns där och man trivs med att följa våra värderingar.

Vad är ditt bästa tips för någon som vill jobba med Kundservice?

- Var inte rädd, var avslappnad och var dig själv!
Det är viktigt att våga, det kan inte gå så fel. Har du bara viljan att hjälpa till som fokus så kan du lösa allt. Ha rätt inställning, var service minded och hjälp kunden på bästa möjliga sätt. Stressa inte upp dig utan håll dig lugn, se också till att ta hjälp om du behöver, är det en fråga du inte kan svara på direkt, så ta reda på det. De flesta kunder har förståelse om du är ny och inte kan allt direkt. Sen om det är en kund som inte är nöjd är det viktigt att inte ta åt sig, det är inte dig kunden är besviken på så ta det inte personligt utan fokusera på att lösa problemet.

Vad är ditt starkaste minne från din tid på Sector Alarm?

- Åh det är så mycket kul som har hänt under sju år. Men något jag minns väl är den första Kick-offen jag var med på, bara några månader efter att jag hade börjat. Man fick lära känna folk för första gången utanför jobbet det var så roligt. Sen minns jag också när jag var med på vårt event Passionate Heroes, då vi åkte till Holmenkollen i Norge. Ett event där man blir framröstad av kollegor för att få en plats. Några anställda från varje land får åka till Norge och besöka Sector Alarms Huvudkontor samt gå på de berömda skidtävlingarna i Holmenkollen. Jag minns det som en häftig känsla att träffa anställa från flera olika länder, att man kunde sitta på en middag med någon från Irland som man aldrig träffat men man kan ändå känna en tillhörighet och att man har något gemensamt det är en häftig känsla.