Säljtips

Direktörens 5 bästa tips på hur du blir en toppresterande säljare

Shahid Panjwani började arbeta som säljchef på Sector Alarm 2011. Sedan dess har han fått förtroendet att växa internt och har arbetat både som Regional Driftchef och Regional Försäljningschef. Efter år av hårt arbete och tydligt fokus arbetar han nu som Nationell Försäljningsdirektör för Sector Alarm och ingår i den svenska ledningsgruppen.

Ta del av Shads 5 värdefulla tips på hur du blir en toppresterande säljare.

1. Tänk stort

Sätt upp ett mål och fundera noga igenom varför just detta mål är viktigt för dig. Det kommer hjälpa dig att hålla dig motiverad vid motgång och ge dig en extra kick vid medgång i din karriär. Vill du tjäna mycket pengar? Varför? Vad ska du göra med pengarna? Spara? Investera i en lägenhet, vilken lägenhet? Du kanske vill bli VD en dag? Det handlar om att bestämma sig, sätta tydliga mål och bryta ner dem i delmål.

2. Tro på dig själv

Självförtroende är en viktig faktor för att du ska lyckas som säljare. Tro på framgång, på dig själv och det du gör. Du kommer att gå igenom tuffa perioder som säljare men att ge upp ska aldrig vara ett alternativ. Fokusera på dina framsteg och var uthållig.

3. Be the stronger you

Du kan alltid bli bättre! Bli aldrig för bekväm utan sträva alltid efter mer. Sluta aldrig öva, våga komma utanför din komfortzon och utmana dig själv. Ta lärdomar av de säljare som är högpresterande och som har en positiv inställning. Lämna inget åt slumpen och ligg alltid steget före.

4. Ta hand om dig själv

För att lyckas kommer det att krävas hårt arbete – det finns inga genvägar. Om du vill vara den bästa säljaren kan du behöva jobba fler timmar än dina konkurrenter och du kan behöva prioritera bort vissa saker i livet. En stor bidragande faktor kommer vara din hälsa, så glöm inte bort dig själv. Hitta en balans i livet och försök ha tydliga rutiner för träning. Om du är i form när du kliver in på jobbet får du lättare en säljkurva som pekar uppåt.

5. Tro på det du säljer

Det kommer vara en stor fördel för dig om du arbetar med produkter eller tjänster som du kan stå för. Ha tydligt för dig vad kundnyttan är – varför är det bra för din kund att köpa just det du säljer? Om du dessutom kan stå bakom företagets kultur och värderingar har du goda förutsättningar för att prestera på topp och göra karriär.