Frågor & Svar

Sector Alarm App & Mina sidor

Vad kan jag göra med appen?

Med appen och Mina sidor blir din vardag lite enklare. Du kan till exempel:

  • Larma på larmsystemets borta- eller hemmaläge och såklart även larma av.
  • Se på- och avlarmningar som registreras i ”historiken”.
  • Få information om strömavbrott i ditt hem. När strömmen kommit tillbaka får du ett nytt meddelande om det.
  • Se temperaturen från de kameror som har temperaturavkännare om larmsystemet är anslutet till internet.
  • Styra dina smartplugs om du har sådana anslutna till ditt larmsystem.
  • Se dina fakturor så att du har översikt på dina betalningar.
  • Låsa och låsa upp ditt digitala lås Yale Doorman om du har anslutit låset till ditt larmsystem.


Du har samma funktioner om du väljer att logga in på Mina sidor via en dator eller surfplatta.

Kostar det något att använda appen?

Nej, appen är kostnadsfri - både nedladdning och användning.

(Obs! Kostnader för datatrafik kan tillkomma från din telefonoperatör.)

När kan jag börja använda Sector Alarm Appen?

Du kan använda Sector Alarm Appen 24 timmar efter att du registrerat ditt konto på Mina Sidor.

Hur gör jag för att få tillgång till appen?

För att komma igång med appen behöver du följa ett par enkla steg:


1. Registrera ett konto på Mina sidor. Fyll först i ditt kundnummer och sedan ditt mobiltelefonnummer. Ditt kundnummer hittar du på ditt avtal eller på din faktura. Använd det mobiltelefonnummer som går till abonnemangsinnehavaren.

2. Ett SMS med en engångskod på 6 siffror skickas inom loppet av 30 sekunder. Fyll i engångskoden för att validera mobiltelefonnumret.

3. Fyll i din e-postadress samt ett unikt lösenord för tjänsten. Detta blir dina inloggningsuppgifter för Mina sidor och appen. Ett valideringsmail skickas till den valda e-postadressen, öppna mailet och följ anvisningarna för att validera ditt konto.

4. Kontot är nu aktivt och kopplat till ditt larmsystem. Ladda hem och installera appen som finns tillgänglig på App Store, Google Play och Windows Phone Store. Logga in med din e-postadress samt det lösenord du valt på mina sidor. När du loggat in på appen sparas dina uppgifter och du förblir inloggad, tills dess att du aktivt väljer att logga ut

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen, använd samma användarnamn (mailadress) och lösenord som du registrerat för Mina sidor. Detta ger dig direkt tillgång till larmsystemet som du har anslutit till ditt konto.

Hur ställer jag in Sector Alarm App för mitt larmsystem?

Du kommer att få ett välkomst-SMS eller e-post i förväg. Genom att följa länken i SMS eller e-post kommer du att bli ombedd att bekräfta ditt mobilnummer och ditt kundnummer som också finns i SMS eller e-post. Därefter ombeds du att bekräfta vägbeskrivning till din bostad, att skapa ett verifieringsord som kommer att användas i händelse av larm och bekräftelse av 2-4 användare du vill ha på ditt konto. Du kan komma åt Mina sidor om du klickar här

Hur ställer jag in Sector Alarm appen om jag inte har fått ett SMS/mail?

Du bör då gå in på Mina Sidor och skapa ett nytt konto.

Följ dessa steg:

  1. Ange ditt kundnummer och ditt telefonnummer. Du behöver också din mailadress. Kom ihåg att mailadressen ska vara det du redan angav när du skrev på avtalet. Om du inte känner till ditt kundnummer kan du hitta det på en faktura eller begära det från vår chatt.

  2. Skapa ett lösenord. Du får då ett valideringsmeddelande.

  3. Öppna e-postmeddelandet och följ instruktionerna för att validera ditt konto.

Du kan komma åt Mina Sidor om du klickar här.

Hur ansluter jag fler larmsystem till appen?

För att lägga till ytterligare ett larmsystem i appen behöver du klicka på "hitta nytt larmsystem" i appen och därefter skriva in aktiveringskoden.

Vad är ”Historik” fliken i Sector Alarm appen?

Om du klickar på ”Historik” så kan du se larmhistoriken från när larmet har aktiverats och aktiverats.

Hur kan jag vara säker på att larmet aktiveras via appen?

När systemet är aktiverat ser du att det står "Fullarm" (bortaläge) eller "Skalskydd" (hemmaläge) inom status för ditt valda larmsystem. Du kan också kontrollera detta genom att gå in på historiken i appen.

Kan fler än en person använda Sector Alarm appen i mobilen?

Ja, flera kan använda appen samtidigt.

För att lägga till en ny användare till Appen eller Mina Sidor följ nedan instruktion:

  • Gå in på "Inställningar" på Appen/Mina Sidor
  • Tryck på "App-användare"
  • Fyll i namn och telefonnummer

Den nya användaren kommer få ett SMS med instruktioner för att skapa sitt egna inlogg.

Har du glömt lösenordet till appen?

Gå in på inloggningssidan av Mina sidor och klicka på ”Logga in” och sedan ”Glömt lösenord”.
Ett nytt lösenord skickas till den e-postadress som du har registrerat.

Varför kan jag inte se smartplugsen i appen?

Din centralapparat måste vara ansluten till Ethernet för att smartplugs ska synas i appen. Du kan kontrollera om nätverk sladden från centralenheten är kopplad till en av portarna på din router. 


Läs mer om smartplugs genom att klicka här.

Hur kan jag se temperaturen på mina kameror i Sector Alarm appen?

För att du ska kunna se temperaturen så behöver ditt larm vara kopplat mot Ethernet med nätverkssladd. Du kan kontrollera om nätverk sladden från centralenheten är kopplad till en av portarna på din router. 

Hur kan jag ändra mina inloggningsuppgifter till Mina sidor?

Vill du byta ditt användarnamn (din mailadress) så kan du kontakta oss via chatten. Om du däremot vill byta lösenord så går du in på inloggningssidan av Mina sidor och klickar på: ”Logga in” och ”Glömt lösenord”. Följ sedan instruktionerna.

Betalning

Varför har jag fått faktura via e-post?

Alla våra nya kunder får fakturor via e-post som standard. Det finns ingen fakturaavgift på e-postfaktura.

 

Om du har några ytterligare fråga är du välkommen att chatta med vår kundtjänst på Sector Alarm här.

Vad är fakturan för?

En detaljerad beskrivning av din faktura i sin helhet kan du finna på baksidan av fakturan. Om din faktura gäller en ny installation så visas även alla installerade delar.

Hur är min faktura upplagd?

Här kan du se ett exempel på hur din faktura är upplagd.

Hur kan jag betala fakturan?

Du kan välja mellan pappersfaktura, e-postfaktura, autogiro eller e-faktura. Vi rekommenderar autogiro av miljöskäl och för att undvika en fakturaavgift på 59 kronor.


Du kan också välja att betala månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller årligen.


För mer information kan du kolla vår sida Betalningsalternativ.

Vilka är era bankuppgifter?

Vårt organisationsnummer: 556597-1081

 

Utlandskonton:
IBAN: SE21 6000 0000 0006 2565 1812

BIC: HANDSESS

Bank: Handelsbanken

Är det säkert att betala till Billogram?

Ja det är säkert, Billogram är vår faktureringspartner.

När är förfallodatum på fakturan?

Förfallodagen på din faktura finns högst upp på fakturan till höger.

Är det möjligt att ändra förfallodatum på mina fakturor?

Om du vill ändra förfallodatum på dina fakturor kan du skicka ett mail till oss via detta formulär.

Hur kan jag aktivera autogiro?

Med autogiro sker betalningen automatiskt på förfallodagen utan att du behöver göra något. Här kan du hitta instruktioner på hur du aktiverar autogiro. 

Vad är e-faktura och hur aktiverar jag det?

Med e-faktura skickas din faktura elektroniskt till din internetbank. På grund av detta är all hantering rörande e-faktura något du endast själv kan förfoga över. För att betala fakturan måste du själv aktivt godkänna den i internetbanken. Kontoinnehavaren måste vara samma som avtalsinnehavaren av larmet. Du betalar ingen aviavgift.

E-faktura aktiverar du själv via din internetbank genom att välja Sector Alarm/Billogram som betalningsmottagare. Du kommer även behöva ange OCR-nummer från din senaste Billogram faktura. Aktivering kan göras efter att första fakturan har mottagits.


Bankuppgifter:
Bankgiro för E-faktura: 5860-9678.

Flytt

Kan jag ta med mig larmsystemet om jag flyttar?

Vi rekommenderar att du lämnar ditt larmsystem i ditt gamla hem eftersom vi erbjuder ett antal rabatter till befintliga kunder som är intresserade av att installera ett larmsystem i deras nya hem.

Kolla in våra erbjudanden för flytt.

Jag ska flytta, vad händer med mitt hemlarm då?

Om du ska flytta så har vi gjort det väldigt enkelt för dig och självklart ska du få uppleva samma känsla av trygghet i din nya bostad. Vid flyttfrågor rekommenderar vi dig att besöka vår sida avseende flytt för snabbast service.

Äger jag mitt hemlarm?

Idag när du tecknar ett avtal med Sector Alarm så lånar du ditt startpaket vilket innebär att du endast har tre månaders uppsägningstid. 

Kunder som har ett äldre avtal kan ha skillnader i villkoren både med avseende på äganderätt och uppsägningstid. Läs avtalsvillkoren avseende ditt avtal för mer information eller kontakta vår kundservice via chatten.

Hur lång bindningstid har jag?

Din bindningstid kan variera beroende på hur ditt avtal ser ut och när du har tecknat det. Har du frågor gällande ditt avtal är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Om du beställer ett hemlarm idag har vi ingen bindningstid, endast en uppsägningstid på 3 kalendermånader.

Jag vill säga upp mitt kontrakt, vad gör jag?

Du måste fortfarande anmäla din flytt på vår webbplats. Då fixar vi allt efter dina önskemål.

Anmäl din flytt genom att klicka här.

Vad händer med min nyckel efter uppsägningen?

Då vi inte vill skicka nycklar fram och tillbaka så är det bestämt enligt avtal att nycklarna makuleras vid avslut, flytt eller låsbyte. Att nycklarna makuleras är därför en säkerhetsrutin. Är det så att du ändå vill ha tillbaka nyckeln så kan vi skicka den till dig för en kostnad på 1990 kr.

Sector Alarm TC

Vad gör jag om det är lågt batteri?

Antingen kan du byta batterierna själv eller så kan vi boka en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Vi byter då ut batterier i alla dina komponenter, inklusive back-up batteriet som driver larmsystemet vid ett strömavbrott. Då ingår även 18 månaders garanti på batterierna.

Om du väljer att byta batterierna själv så kan du beställa batterier direkt via vår webbshop. Kolla gärna in vår sida om batteribyte, där kan du hitta allt du behöver inför ett batteribyte.

 

Kan jag byta batterier själv?

Ja, du kan byta batterier själv. Du behöver inte ta kontakt med oss innan om det inte gäller batteribyte på Centralenheten. Du kan beställa batterierna direkt via vår webbshop. Där hittar du även instruktioner om hur du gör.

För mer information om batteribyte så kan du gå in på vår sida gällande batteribyte.

Vi kan såklart också hjälpa dig med batteribytet. Kontakta vår kundsupport via chatten så kan vi boka in en service för komplett batteribyte till en kostnad på 690 kr. Det ingår då även 18 månaders garanti.

Hur kan jag testa mitt larm?

Vi rekommenderar att du testar ditt larmsystem och kontrollerar att överföringen till larmcentralen fungerar minst en gång per år.

Gör så här:

1. Aktivera larmsystemet och lämna bostaden.

2. Vänta utanför bostaden i minst tre minuter så att larmsystemet hinner aktiveras ordentligt.

3. Gå in i bostaden utan att larma av larmsystemet. Larmet kommer att lösa ut. Rör dig framför de komponenter du vill testa. Öppna även eventuella dörrar och fönster med magnetkontakter på.

4. Låt larmet tjuta i minst 30 sekunder innan du larmar av. OBS! Tänk på din hörsel, sirenen har hög ljudnivå.

5. Sector Alarms larmcentral kommer att kontakta dig.


Om du inte har hört från oss inom fem minuter, vänligen kontakta oss via vår chatt.

Kan jag ha larmet tillkopplat när jag är hemma?

Ja, larmet kan anpassas så att endast vissa zoner är aktiva när du är hemma. Att skydda husets utsida, som dörrar och fönster - gör att du och din familj kan röra er fritt i hemmet medan larmet är på. Kontakta oss via vår chatt ifall du vill ha mer information om detta.

Kan jag aktivera larmet även om jag har djur?

Ja, du kan ha husdjur tillsammans med vårt hemlarm. Om du har husdjur under 20 kg räcker det med att anpassa larmsystemet med hjälp av husdjursdetektorer. Detta tillval är kostnadsfritt och ingår i marknadens mest kompletta tjänst. Om totalvikten överskrider 20 kg måste larmsystemet skalskyddas.

Tänk också på att möbler som husdjuret klättrar upp på eller trappor kan medföra att husdjur kan utlösa larm även om det är husdjursanpassat, då kan placeringen av en kamera behövas justeras.

 

Kontakta gärna vår kundservice via vår chatt för mer information om husdjursanpassning.

Kommer mitt larm fungera även fast jag säger upp min hemtelefoni?

Om du har våra nya larmsystem, Sector Alarm TC, Smart Alarm System eller Domonial så kan du ta bort den fasta hemtelefonin utan att det påverkar ditt larmsystem. Då kommer larmet istället kommunicera via GSM-nätet eller Ethernet.

Är det så att du har ett äldre larmsystem så kontakta gärna oss via chatten så kan vi dubbelkolla detta.

Kommer Sector Alarm kontakta mig om jag har strömfel?

Skulle strömmen gå i ditt hem kopplas backup-batteriet in, detta påverkar inte larmets status på något sätt och du kan använda larmet precis som vanligt. Reservbatteriets kapacitet är ca 48 timmar men du får en påminnelse av vår larmcentral om strömmen är borta i mer än 6 timmar.

I Sector Alarms App får du ett meddelande om att strömmen brutits och ett nytt meddelande när strömmen återställts.

Varför har larmcentralen inte tagit kontakt med mig när mitt larm utlöste?

När ditt larm aktiveras ska du få en återkoppling av vår larmcentral via telefon eller SMS. Skulle detta inte ske kan det finnas olika orsaker till varför ditt larmsystem inte får kontakt med larmcentralen.

Kontakta oss gärna via chatten om detta har hänt dig, så kan vi göra en felsökning tillsammans.

Vem kan se bilderna från larmets kamera?

När larmet utlöses, oavsett om det är inbrottslarm eller brandlarm, börjar kameran att ta bilder som skickas in till larmcentralen. Det är enbart personalen på larmcentralen som har tillgång till dessa bilder, samt polisen om de behövs för någon typ av utredning.

Varken kunder eller annan personal inom Sector Alarm har behörighet att se fotografierna. Bilderna lagras hos vår larmcentral under 14 dagar, och raderas sedan definitivt. Materialet kan däremot lagras i 30 dagar om det är sannolikt att det kommer att behövas i en polisutredning.

Jag skulle vilja få information om hur jag använder min manöverpanel

En lista över våra användarmanualer för larm finns här. Om du fortfarande behöver hjälp efter att ha gått i genom manualen hjälper vår kundsupport dig gärna i chatten.

Varför kommer det en varningslampa på min manöverpanel?

Om du ser en varningslampa på din manöverpanel så betyder det att ett fel kan har skett i ditt larmsystem.


Detta kan till exempel bero på ett problem med batteriet eller strömförsörjningen, eller på grund av ett problem med olika störningar. Kolla gärna i din bruksanvisning som medföljde för att se vad olika varningslampor betyder.


I de fall bruksanvisningen inte svarar på vad du undrar om ber vi dig att kontakta vår kundsupportchatt.

Är jag ansvarig att testa mitt larmsystem?

Ja, du är själv ansvarig att regelbundet testa ditt hemlarm. Om du utför någon form av ändring i ditt telefonisystem så är du tvungen att meddela Sector Alarm och testa av ditt hemlarm. Innan du skall ut på resa kan det vara betryggande att testa av sitt larm. Detta bör göras i god tid för att vi skall kunna åtgärda eventuella fel.

 

Obs! Testa aldrig paniklarmet.

Det kommer ske en renovering i mitt hem, är det något jag måste göra?

När du renoverar är det viktigt att du tar kontakt med vår kundsupport precis innan du monterar ner eller upp någon komponent för att undvika ett sabotagelarm. Vi kommer då även kunna ge dig information om tillvägagångsättet. Vid behov kan vi även boka ut en service så att du får hjälp av en tekniker.

Digitala dörrlåset Yale Doorman

Säljer Sector Alarm det digitala dörrlåset Yale Doorman?

Ja, vi säjer dörrlåset. Du kan kontakta oss via chatten ifall du är intresserad så berättar vi mer.

Kan jag koppla digitala dörrlåset Yale Doorman till mitt hemlarm?

Ja, med hjälp av en låsmodul från Sector Alarm kan vi koppla ihop larmsystemet med det digitala dörrlåset. Har du redan ett befintligt dörrlås Yale V2 så kan vi koppla det kostnadsfritt. Vi säljer även dörrlåset och kan hjälpa dig med både montering och uppkoppling.

Skriv gärna till oss via chatten för att få mer information.

Kan jag använda larmbrickan på mitt dörrlås?

När låset är integrerat i larmsystemet kan endast 6 siffriga koder användas på Yale Doorman. Om du väljer att koppla ihop det digitala dörrlåset Yale doorman med ditt larmsystem så går det inte att använda larmbrickor på dörrlåset.

Kan man ha fler än ett lås till mitt larmsystem?

Ja, låsen styrs individuellt och är sammankopplade med ditt larmsystem. Max 2 st Yale Doorman kan anslutas till larmet.

Hur länge håller batterierna?

Vid normal användning håller batterierna i 6-9 månader.

Vad händer om/när batterierna är slut?

När låset indikerar på lågt batteri ska du omgående byta ut dessa. Du får en varning med ljud och ljus i god tid innan. Batterilampan på framsidan av låset lyser.

Om du inte bytt batterierna kan du alltid strömsätta låset med hjälp av ett 9V batteri på undersidan av låset.

Övervakningskameror

Får jag övervaka människor utanför mitt hus?

Kameraövervakning av din privata egendom är laglig och kräver inget officiellt tillstånd. Du måste dock se till att du inte övervakar allmänna utrymmen utanför ditt hem eller grannens fastigheter. Du får inte övervaka hyresgäster i din privata fastighet och innan du publicerar någon video eller foto behöver du ett samtycke.

I Sector Alarms larmtjänst ingår skyltar och dekaler till din fastighet som informerar besökare om videoövervakningen och avskräcker ovälkomna besökare från att ta sig in i din fastighet.


Har du fler frågor relaterade till våra övervakningskameror, vänligen kontakta vår chatt.

Behöver jag internetanslutning för att använda min övervakningskamera?

HD-kamerorna fungerar separat från ditt larmsystem via vår Sector Alarm-app och kräver en stabil Wifi-anslutning.

Hur många videor kan jag spela in med kamerorna?

Du har en säker molnlagring där alla rörelser registreras. Du kan spara cirka 1000 videor varje månad. Du kan också skapa rörelseutlösta varningar för olika familjemedlemmar, som används tillsammans med våra nyckeltaggar, och få aviseringar och videoinspelningar.

Molnlagringen kommer att finnas kvar i 1 månad från det datumet då de registrerades. Du kan enkelt ladda ner eller spara dem för att undvika att de raderas från molnet i din telefon från Sector Alarm-appen.

Vilka är huvudfunktionerna hos HD-videokameror?

Videotjänsten levereras via Sector Alarm Video App och är ansluten till vår standard Sector Alarm App. Inga fler inloggningar och alltid tillgänglig på din smarta enhet. Du kommer att ha tillgång till:

  • LIVE stream video
  • Händelsehistorik
  • Avancerad video analys
  • Inspelning med molnlagring (1000, 1500, 3000 klipp per månad beroende på antal kameror)
  • Fullständig integritet, endast för kundens ögon
Vad är den största skillnaden mellan en PIR-rörelsesensor med kamera och övriga HD-kameror?

Medan PIR-rörelsesensorn med kamera upptäcker misstänkta rörelser och utlöser larmet, börjar HD-kamerorna spela in direkt och ett meddelande skickas omedelbart till din mobil så att du kan se vad som händer i din Sector Alarm Video App.

 

Våra övervakningskameror övervakas inte av vår larmcentral. Det är bara du kan se videorna i din privata och säkra anslutning.

Övriga frågor

Hur kan jag få mitt kundnummer?

Kundnumret hittar du på din faktura, på första sidan högst upp till höger. Om du inte har någon faktura till hands så kan vår chatbot Alex hitta den åt dig. Skriv till Alex via chatten så får du hjälp.

Hur ändrar jag mitt behörighetslösenord?

På grund av säkerhetsskäl så måste ändringen ske via telefon.

 

Kontakta vårt kundsupportteam genom att ringa 0771-809530 så att vi kan identifiera dig korrekt.

Hur mycket ström förbrukar larmsystemet?

Centralenheten förbrukar ungefär 9,2 W (Watt). En TV drar i jämförelse ca 50-70 W (Watt), dvs ungefär 5 gånger mer än centralenheten.

 

Resterande komponenter i larmsystem går på batteri.

Vad innebär nyckelservice?

Har du tillgång till vår nyckelservice förvarar vi alltid ett par nycklar till din bostad för att snabbare kunna hjälpa dig. Anledningen är att vi ska kunna göra en inre kontroll vid ett utlöst larm. Vi kan även hjälpa dig om du har låst dig ute eller slå på strömmen igen vid ett strömavbrott.

 

Om avtalet mellan oss skulle avlutas makuleras alltid nyckeln. Att nyckel makuleras är en säkerhetsrutin.

Jag har bytt fönster och behöver nya dekaler, vad behöver jag göra?

Vi skickar ut max 4 dekaler via brev, om du önskar fler kan vi boka ut en kostnadsfri service.

Du kan kontakta oss via chatten så hjälper vi dig med detta.

Vad är telefonnumret till larmcentralen?

Telefonnumret till vår larmcentral är 031-807 390. Du når vår larmcentral vid akuta händelser dygnet runt, alla dagar om året på detta nummer.

Kostar det något vid väktarutryckningar?

Om larmet går och det inte beror på en avsiktligt utlöst larm är väktarutryckningar kostnadsfria för våra kunder.

Kan jag använda larmkomponenterna utan väktarutryckning?

I vår heltäckande tjänst ingår alltid både larmkomponenter och fria väktarutryckningar, eftersom det är viktigt att snabbt få hjälp om behovet uppstår. Därför går det inte att välja bort väktarutryckning från våra abonnemang.

Jag är utomlands, vilket telefonnummer kan jag nå er på?

Du kan använda samma telefonnummer följt av landets prefix: +46771809530.